Wat is een NOC?
Een NOC is een gecentraliseerde locatie waar IT-teams continu de prestaties en gezondheid van een netwerk en bijbehorende applicaties kunnen bewaken. Het NOC fungeert als basis tegen netwerkverstoringen en -uitval.
Welke rollen horen hierbij?
Via het NOC krijgen organisaties volledig inzicht in hun netwerk, zodat ze afwijkin- gen kunnen detecteren en ofwel stappen kunnen ondernemen om problemen te voorkomen of snel problemen kunnen oplossen zodra deze zich voordoen. Het NOC houdt toezicht op infrastructuur en apparatuur (van bekabeling tot servers), draadloze systemen, databases, firewalls, diverse gerelateerde net- werkapparatuur (waaronder IoT-apparaten en smartphones), telecommunicatie, dashboards en rapportage. De beheerdiensten omvatten ook het monitoren van klantondersteuningsgesprekken en helpdesk-
ticketsystemen, en integratie met de netwerktools van klanten, dus het NOC speelt een grote rol bij het verzekeren van een positieve klantervaring.
Definieer de procedures bij bepaalde situaties
Beschikt de organisatie over gedocumenteerde standaard werkwijzen, runbooks en een formeel beleid? Is er een vereiste dat de NOC-medewerkers ISO 9000 ondersteunt of ITIL volgt? Processen en procedures zijn een cruciaal element voor IT-governance en voor de werking van een NOC.
Heb je ondersteuning of advies nodig bij het inrichten van een NOC?
Wij bieden hiervoor praktische tips & tricks. Deze helpen je organisatie met het begrijpen en inrichten van je Network Operations Center.
Hulp nodig?