Maak vrijblijvend kennis met onze ICT probleemoplossers.

We komen graag bij je langs. Of kom naar het mooie Rotterdam.
Hartelijk dank! Binnen één werkdag wordt er contact met u opgenomen

Wat is een NOC?

Een NOC is een gecentraliseerde locatie waar IT-teams continu de prestaties en gezondheid van een netwerk en bijbehorende applicaties kunnen bewaken. Het NOC fungeert als basis tegen netwerkverstoringen en -uitval.

Welke rollen horen hierbij?

Via het NOC krijgen organisaties volledig inzicht in hun netwerk, zodat ze afwijkin- gen kunnen detecteren en ofwel stappen kunnen ondernemen om problemen te voorkomen of snel problemen kunnen oplossen zodra deze zich voordoen. Het NOC houdt toezicht op infrastructuur en apparatuur (van bekabeling tot servers), draadloze systemen, databases, firewalls, diverse gerelateerde net- werkapparatuur (waaronder IoT-apparaten en smartphones), telecommunicatie, dashboards en rapportage. De beheerdiensten omvatten ook het monitoren van klantondersteuningsgesprekken en helpdesk- ticketsystemen, en integratie met de netwerktools van klanten, dus het NOC speelt een grote rol bij het verzekeren van een positieve klantervaring.

Definieer de procedures bij bepaalde situaties

Beschikt de organisatie over gedocumenteerde standaard werkwijzen, runbooks en een formeel beleid? Is er een vereiste dat de NOC-medewerkers ISO 9000 ondersteunt of ITIL volgt? Processen en procedures zijn een cruciaal element voor IT-governance en voor de werking van een NOC.
Heb je ondersteuning of advies nodig bij het inrichten van een NOC?
Wij bieden hiervoor praktische tips & tricks. Deze helpen je organisatie met het begrijpen en inrichten van je Network Operations Center.

Hulp nodig?


Tips bij een NOC

1. Gebruik proactieve digitale monitoring
Gebruik proactieve digitale monitoring en voorspel op voorhand eventuele incidenten. Op deze manier kun je inciden- ten (en bijkomende schade) voorkomen.

2. Ontwikkel custom-made regels
Ontwikkel custom-made regels welke op applicatieniveau tests uitvoeren. Hiermee heb je 24/7 een doorlopende testcy- clus. Ideaal voor high-availability software.

3. Snel en adequaat handelen
Tijdens het notificeren van NOC-medewerkers is het cruciaal dat er snel en adequaat gehandeld wordt. Bijvoorbeeld in eerste instantie een chat-app als Telegram.



Maak gebruik van een NOC status pagina

Tijdens een storing (of werkzaamheden) is de communicatie naar stake- holders het allerbelangrijkst. Om de druk te verlagen van de NOC-mede- werkers op dat moment, is een NOC status pagina een perfecte tool om beschikbaar te hebben. Op deze pagina kunnen gebruikers real-time de status van systemen volgen. Eventueel kunnen ze ook genotificeerd wor- den bij een update van een incident.

Stel een Emergency Response Team (ERT) samen

Bepaal op voorhand welke medewerker(s) welke verantwoordelijkheid dienen te dragen. Wie kunnen stakeholders (of eindgebruikers) bereiken bij incidenten welke de automatische monitoring niet gesignaleerd heeft? Stel een Emergency Response Team samen en documenteer deze. De betreffende contactgegevens kunnen ook getoond worden op de NOC status pagina.

Bel mij hierover

Onze belangrijkste diensten


Op maat gemaakt

Applicaties

Wij kunnen alle online zorgen uit handen nemen. Van een online dashboard tot een platform. Helemaal op maat voor jouw bedrijf. Eenvoudig te onderhouden en gemaakt voor de lange termijn.
Snel en stabiel

API Koppelingen

Ben je in de uitvoering van je werkzaamheden nog steeds afhankelijk van verschillende softwareprogramma's? Laat ons dan met je meekijken of we een koppeling kunnen realiseren.
Veilig en online

Managed hosting

Hou de focus op je bedrijf en laat je volledig ontzorgen op het gebied van hosting. We nemen het compleet voor je uit handen en denken met je mee over het verbeteren van de performance en beveiliging.
Heb je ondersteuning nodig of advies bij het inrichten van een NOC?
Wij bieden organisaties praktische tips & tricks. Deze helpen je organisatie met het begrijpen en inrichten van je Network Operations Center.

Neem contact op